Världens nyttigaste mat

En näringsforskare som är professor i funktionell mat har valt ut 20 livsmedel som innehåller massor av "polyfenoler, antioxidanter som saktar ner åldrandet och skyddar mot genetiska risksjukdomar som cancer och hjärtbesvär".

1. Äpplen [yum]
2. Björnbär [me löv]
3. Svart te
4. Blåbär [skulle kunna leva på det]
5. Broccoli [löv löv]
6. Fullkornsflingor [funkar]
7. Körsbär [yum yum yum, har körsbärsträd i stugan :)]
8. Körsbärstomater [inte lika gott som riktiga tomater utomlands]
9. Kaffe
10. Tranbär
11. Mörk choklad [kalorier...]
12. Grönt te
13. Apelsiner
14. Persikor
15. Plommon
16. Hallon [älskar]
17. Röda vindruvor
18. Rödlök
19. Spenat
20. Jordgubbar

Det mesta på listan är ju fullt ätbara ;) Skönt att se att svart te är nyttigt också, det är sånt himla tjat om det gröna teet. Men jag bälgar i mig båda :) Kaffe har jag dock aldrig gillat, men lukten är härlig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

du vet att man typ förbränner kalorier om man äter mörk choklad va...?

Furiniel sa...

Visst, om man tvunget måste äta choklad så är det mycket bättre att äta mörk än ljus.

Det finns de som påstår att det kan öka förbränning, men i så fall vill jag ha det uppbackat med en oberoende vetenskaplig forskning, något som jag inte har funnit.

Men kanske att det faktiskt ökar förbränningen, men i så fall, med hur mycket? Jag vägrar att tro att mörk choklad skulle få kroppen att bränna mer energi än vad den tillför. I så fall skulle man ju kunna bälga i sig flera kilo om dagen och bli hur smal som helst. o.O

Det finns så mycket annat gott som är hur nyttigt som helst, och som har myyycket mindre kalorier, så jag väljer nog hellre något annat än choklad.

Skicka en kommentar