Jag blir så förbannad!

Läste det här inlägget på Kostdoktorn.se. Det här är min kommentar som jag lämnade:
Resonerar inte Livsmedelsverket helt rimligt när de säger att man måste utgå från en människa i balans? Deras roll är väl ändå inte att ge bantningsråd, utan att ge allmänna kostråd?

"Därmed kan de bortse från alla studier där lågkolhydratkost testats och gett mer viktnedgång..." Jag fattar inte vad viktnedgång skall ha med saken att göra överhuvudtaget! Är en människas kosthållning endast hälsosam då hon går ner i vikt? Vad skall hon göra när hon börja nå en ohälsosamt låg vikt? Atkins, GI, LCHF, raw food, medelhavsdieten; man kan säkert följa de dieterna livet ut. Men det behövs inte! Majoriteten av alla människor jag känner klarar av att hålla en hälsosam vikt och leva ett nyttig liv utan att gå på någon speciell diet. Alla dieter verkar ju uppenbarligen fungera om man skall tro dess anhängare, så varför allt tjafs? Ni går inte ner i vikt för att ni skär ner på fett/kolhydrater, ni går ner i vikt för att ni skär ner på kalorier!

Jag är så trött på att så fort det skall handla om kost och mat så måste man utgå från de överviktigas perspektiv!

Men visst, en stor del av Sveriges befolkning skulle må bra av att gå ner i vikt. Men jag kan garantera att de inte har gått upp i vikt utav att följa Livsmedelsverkets kostråd. Jag skulle snarare satsa på för lite motion och för mycket av det goda...
När skall tjocka människor inse att det är deras eget fel att de är tjocka?

Seriöst? Varför allt tjafs kring alla dieter?
De som följer GI, Atkins och LCHF säger att de lyckades gå ner jättemycket i vikt och mår jättebra nu för de äter inte de ONDA KOLHYDRATERNA!
Fruktianerna mår jättebra och är jättesmala för att de bara äter NYTTIGA FRUKTER!
En idiot till läkare tror att folk blir feta för att de vräker i sig SOCKERBOMBERNA FRUKT!
Dra ner på det ELAKA FETTET så blir du smal och vacker!
Amerikanerna är tjocka för att de äter SKRÄPMAT hela tiden!
Följ MEDELHAVSDIETEN så blir du smal, hälsosam och lever längre!
Ät bara RÅ MAT, tillagat är onyttigt!
STENÅLDERSKOSTEN är det enda som fungerar för det är människokroppen byggd för!

MEN SERIÖST!
Kalorier in och kalorier ut. Hur jävla svårt skall det vara?! Ni är inte tjocka för att ni har följt Livsmedelsverkets kostråd! Ni är tjocka för att ni är för lata för att motionera och ni käkar massa mat som varenda unge vet är onyttigt! Ni vräker i er choklad, chips, godis och kakor och undrar varför just ni är tjocka?! Ni har inte "stor benstomme", ni har inte "dålig ämnesomsättning", ni har inte "en medfödd tjockgen"! Ni är lata och korkade!

Men grattis, jag tänker berätta en hemlighet.
Jag vet hur man går ner i vikt!

Och detta funkar för alla!
  1. Skaffa ett anteckningsblock.
  2. Skriv ner ALLT du äter i den.
  3. Räkna ut hur mycket kalorier du stoppar i dig varje dag.
  4. Skriv ner ALL din motion.
  5. Ät mindre, motionera mer!
  6. FUSKA INTE!!! (och sluta inte efter en vecka för att du är lat och förvänta dig minus 5 kg första veckan)
Taadaaaaa! Nu har du gått ner i vikt! Seriöst, hur dum i huvudet måste man inte vara för att inte fatta?!


Ja, jag blir lätt uppretad på såna här grejer... Och nej, jag är inte direkt ett jättefan av alla dieter som finns där ute. Ja, de kan funka, men inte pga att du tar bort just kolhydraterna, det är för att du drar ner på kalorier. Du skulle lika gärna kunna dra bort allt fett. Eller bara leva på gurka. Eller sockerbitar om du nu vill. Seriös, någon gång tänker jag testa att leva på sockerbitar, godis, kakor och allt onyttig i typ en vecka. Jag kan garantera att jag går ner i vikt den veckan, för isf motionerar jag och överskrider inte min kalorigräns.

Jag tror att jag skulle kunna skriva en hel bok där jag bara skäller på tjocka människor som skyller ifrån sig när de inte klarar av att gå ner i vikt.. Skulle ni köpa den? :P

4 kommentarer:

millie sa...

tack för tipset :)
ibland är det så skönt med ätstörningar, ibland inte. man blir så deprimerad av tvångstankarna, men när man har motionerat hela dagen känner man sig bäst i världen!

Viktor sa...

Hejsan.
Kul inlägg. Men det som man man kan lära sig av de där tokstollarna är att man faktiskt inte blir fet av fett. Det är sant. Om man äter utan kolhydrater går man inte upp i vikt. Men inte sjutton har de blivit tjocka av käka tallriksmodellen. Det är tragiskt att de tror det.

Du skriver bra, fortsätt med det. Bantningen kanske du skulle ta det lite easy med dock ;-). Du har säkert massa annat kul o berätta.

L o v e sa...

Haha! Så jävla sant! Jag hatar alla skriverier om att man ska äta si o så. Det finns ingen mirakelkur - som alla tjockisar hoppas på. Det är kalorier in - kalorier ut som gäller. Thats it! :)

Joanna sa...

jag skulle inte köpa den. jag tkr det du skriver är hemskt och sorgligt :/

Skicka en kommentar