"Håna inte feta människor"

Hittade en sjuk debattartikel på Aftonbladet.
Om fetma nu klassificeras som en sjukdom, varför gör man i så fall inte narr av cancer eller aids eller hjärtattacker? Svaret är förstås att de sjukdomarna är mer ”allvarliga”, man dör snabbare och det är svårare att bli frisk.
Alltså, jag blir förbannad när jag läser det! Fetma är nästan alltid ett val! Visst, de finns de som har blivit tjocka som följd till en sjukdom och de personerna är det synd om. Några växer upp i familjer där de bara tar efter sin familjs osunda ätbeteende och då kanske det inte är så konstigt att de är tjocka.

Men som vuxen kan man inte skylla ifrån sig! Man har alltid ett val! Man kan välja att börja motionera och äta sundare! Visst, ibland kan det vara svårt att gå ner i vikt, men det går! Om man går på en diet och den inte hjälper, testa en annan. Har man testat massor av dieter och ingen fungerar, då är det inte dieterna det är fel på. Då är det din viljestyrka!

Visst, i vissa fall kanske fetma kan räknas som en sjukdom. Men bara för det skall vi inte tycka synd om alla överviktiga, som sitter på sina feta arslen och trycker i sig choklad samtidigt som de tycker synd om sig själva för att de har så dålig ämnesomsättning och deras fetma sitter i generna... Håll käften stängd och ta en powerwalk för fan!

Cancer, aids, hjärtattack. Det är inget man väljer. Det kan hända vem som helst, vilken livsstil man än väljer. Därför är det inte lika tacksamt att göra narr av personer med de sjukdomarna... Suck...

3 kommentarer:

alexis sa...

Måste läsa den artikeln. Du har helt rätt! Sluta dalta och gå på tå runt tjocka människor! Visst en del har hormonproblem och sånt som gör att de går upp i vikt men jag tror inte de som väger 150 kg gör det pga bra kost och motion direkt... Att hålla ett normal bmi är inte svårt - idioter! Man blir verkligen irriterad.

svar: nej jag kommer inte kunna sluta väga mig heller men jag ska inte göra det förrän jag känner att jag gått ner lite för jag blir så deppig annars.

Jackie sa...

Ja, det funkade bra! :)
Fårman fråga vad du har för vikt nu, och vad du hade för startvikt? Och längd?

BeatriceMagdalena sa...

Men om fetma inte är en sjukdom för dem som verkligen över äter så borde ju inte anorexi vara det heller. Där har ju personen själv valt att sluta äta, samma sak med bulimi då personen valt att en gång spy och sedan fortsätta. Vissa personer med övervikt kanske har depression som leder till att överäta, medan vissa smala kanske slutar äta av samma anledning.

Sedan vill jag bara påstå att cancer kan du som röker få lättare än jag som inte röker. Där är också ett val.



Bra blogg

Skicka en kommentar